مجله خانه داری، ویژه خانوم ها و دخترخانوم ها (4)
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1100
نویسنده : منو تو

.:: نکاتی در مورد شستشوی لباس و آویزان کردن آن ::.

شستن لباسهای استرج و کشی:
در نظر داشته باشید که هرگز این لباسها را پس از شستن روی طناب آویزان نکنید، زیرا سرازیر شدن آب، باعث کش آمدن لباس می شود و زیبائی خود را از دست می دهد. به همین منظور همیشه بعد از شستن، آنها را در سبد گذاشته، بگذارید تا خشک شود. با اینکار هیچ صدمه ای به لباس شما وارد نمی شود.

شستن ملحفه:

برای اینکه ملحفه های شما تمیز شسته شود و در ضمن به تار و پود پارچه آسیب نرسد، از مواد پاک کننده استفاده نکنید. بلکه به جای این کار ملحفه ها را داخل ماشین لباسشویی بریزید و مقداری پودر صابون و یا تکه ای صابون رنده شده را به آن اضافه کنید. بعد از ۱۵ دقیقه شستن، می بینید که ملحفه ها بسیار تمیز شده اند بدون اینکه لکه ای داشته باشند.

مشکل شستن دستمال آشپزخانه:

به دلیل کوچک بودن دستمالهای آشپزخانه شستن آنها مشکل است. برای رفع این مشکل یک کیسه بدوزید. تمام دستمال ها را داخل کیسه بریزید و دهانه آن را با کش جمع کنید و کیسه را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، با این کار مشکلتان حل خواهد شد.

شستن لباس با نوشابه:

اگر لباسهای شما بسیار کثیف شدند، می توانید از نوشابه گاز دار کمک بگیرید. به این صورت که یک شیشه نوشابه را همراه با پودر لباسشویی روی لباسهای کثیف بریزید و به طور معمولی آنها را بشویید. خواهید دید که لباسها چقدر تمیز می شوند.

شستن لباسهایی که اپل دارند:

همان طورکه می دانید وقتی لباسهای دارای اپل را داخل ماشین لباسشویی می اندازیم، اپل آنها از بین می رود.
برای جلوگیری از این کار از چند روش می توانید کمک بگیرید:
1. اپل ها را با سنجاق به لباس وصل کنید و در موقع شستن اپل را از لباس جدا کنید و بعد اپل را به لباس وصل کنید.
2. می توانید از چسب هایی که در بازار هستند و برای بستن کفشها هم از آن استفاده می شود، کمک بگیرید. به این صورت که یک طرف چسب را به لباس و طرف دیگر را به اپل بدوزید تا در موقع شستن، اپل را به راحتی از لباس جدا کنید.
3. می توانید هر کدام از اپل ها را داخل پلاستیک کرده و خیلی محکم گره بزنید و بعد لباس را داخل لباسشویی بیندازید، با اینکار اپل ها سالم می مانند.

نظافت پرده حمام:

پرده حمام را روی یک سطح صاف پهن کنید، با اسفنج آغشته به آب و صابون دو طرف آن را تمیز کنید. سپس با آب گرم بشویید و آن را در آفتاب خشک کنید. در ضمن در نظر داشته باشید که پرده حمام را لوله نکنید و آن را برای آبگیری فشار ندهید.

پاک شدن یقه بلوز مردانه :

برای پاک کردن یقه بلوز مردانه از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

تمیز کردن اسفنج:

برای نو کردن اسفنج آن را یک شب داخل آب نمک و یا محلول آب و جوش شیرین بگذارید. کاملاً تمیز می شود.

آویزان کردن لباس بر روی طناب لباس:

برای اینکه کمتر به اتو کردن احتیاج داشته باشید، می توانید از چوب لباسی استفاده کنید. چوب لباسی را در داخل لباس قرار دهید، به همان صورتی که می خواهید لباس را داخل کمد قراردهید، بعد چوب لباسی را به طناب آویزان کنید. با این روش هم حجم کمتری گرفته می شود و هم کمتر چروک می شود یا این که لباس ها را از یقه به طناب با گیره آویزان کنید.
 

.:: نکات زیر را اگر بدانید بهتر است ::.

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

- برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال، ابتدا آن را پاک کنید و بشویید. سپس در پارچه ی نازکی بریزید و داخل یخچال بگذارید. در صورتی که مقدار سبزی زیاد است، برای این که سالم تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتی را به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف بشویید.

- در مورد خرید حبوبات چند نکته را به یاد داشته باشید، اول اینکه اندازه آن باید یکدست باشد، چرا که در غیر این صورت، ممکن است هنگام پخته شدن مقداری از آنها پخته شود و بقیه خام بماند. همچنین حبوبات باید سالم و بدون سوراخ‌های ریز باشند، چون این سوراخ‌ها، مکان سوسک‌های ریز است که هنگام پخت از آنها خارج می‌شوند.

- قبل از کوبیدن میخ به دیوار، اگر میخ را کاملا چرب کنید با اولین ضربه چکش، میخ به آسانی در دیوار فرو خواهد رفت.

- اگر درون قالب‌های یخ، آب گرم بریزید تکه‌های مقاوم‌تری بدست خواهد آمد.

- اگر می‌خواهید سفره غذا، همیشه تمیز باشد و بوی غذا و چربی ندهد، هر بار پس از استفاده با آب و کمی سرکه بوسیله یک قطعه ابر، سفره را پاک کرده و خشک کنید.

- در هنگام خرید کاهو دقت کنید، دل آن پیچیده باشد و ساقه آن بالا نیامده باشد، در غیر این صورت بخش عمده وزن کاهو از همان ساقه خواهد بود.

- اسفناج و جعفری نباید ساقه بلند و خشن داشته باشند.

- پیاز خوب سفت است و پوست خشک آن یکی دولا بیشتر نیست، نرمی پیاز و جدا شدن پوست آن نشانه‌ فساد یا سبز شدن است.

- برنج مرغوب باریک و کشیده است، یکدست و به رنگ سفید عاجی است، در پخت قد می‌کشد و پس از جذب روغن جلا می‌گیرد. همچنین برنج خوب سخت و محکم و زیردندان به سختی خرد می‌شود و هنگام پخت حجم آن افزایش پیدا می کند که این افزایش را ری کردن برنج می‌نامند. از یک پیمانه برنج ری‌دار خوب حدود سه پیمانه چلو در می‌آید. اگر قصد خرید مقدار زیادی برنج را دارید به اندازه یک خوراک از آن بپزید و طعم، رنگ و بوی آن را ببینید و سپس برای خرید تصمیم بگیرید.

- برای آب‌پز کردن گل کلم، ابتدا آب را جوش بیاورید و سپس گل کلم خرد شده را در آن بریزید، در هنگام پختن گل کلم، کمی آب سیر با سرکه به آن اضافه کنید. برای آب‌پز کردن لوبیا سبز آن را در آب سرد بریزید و روی شعله اجاق قرار دهید.

- سعی کنید مربا را در ظرف لعابی بپزید برای معطر کردن مرباهای سیب، به، هویج و گلابی از چاشنی‌هایی نظیر دانه‌ هل استفاده کنید و چوب‌دار چین، وانیل و گلاب را برای مربای آلبالو و گیلاس به کار ببرید به یاد داشته باشید چوب‌دارچین را پس از مدتی که در مربا جوشید بیرون بیاورید.

- اگر فلفل غذای شما زیاد شد، چند دقیقه قبل از اینکه غذا را از روی حرارت بردارید، آب یک عدد لیموترش تازه یا آبلیمو در آن بریزید و خوب هم بزنید.

- بهتر است روغن جامد را درون ظرف سفالی یا لعابی نگهداری کنید و دقت کنید در ظرف حتما بسته باشد. برای نگهداری روغن از ظروف شیشه‌ای یا رنگ روشن استفاده نکنید

- آرد را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

- روغن زیتون تصیفه نشده را در یخچال نگهداری کنید و برای اینکه روغن زیتون دیرتر خراب شود یک حبه قند داخل آن بیندازید.

- آبغوره را در شیشه‌های کوچک بریزید و پس از باز کردن در شیشه، آن را سریع مصرف کنید.

- هر گاه عسل شما شکرک زد، شیشه عسل را درون ظرفی از آب جوش که روی شعله ملایم گاز گذاشته‌اید قرار دهید تا شکرک آن ذوب شود. قارچ، کاهو، کرفس و لیموترش را نشویید، بلکه در پاکت کاغذی بپیچید و در یخچال نگهداری کنید، تا رطوبت یخچال به آن نفوذ کند و تازه بماند.

- پنیر پیتزا را در فریزر قرار ندهید، بلکه آن را در داخل کاغذ آلومینیومی و سردترین جای یخچال قرار دهید.

- خرما را در داخل ظرف در بسته ریخته و داخل فریزر بگذارید در این صورت خرما هم تازه می‌ماند و هم یخ می‌بندد که همیشه می‌توانید تازه آن را میل کنید.

- لاستیک دور در و قسمت‌های خارجی یخچال را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی تمیز کرده و با پارچه خشک کنید.

- برای بوزدایی از یخچال تکه‌ای ذغال داخل یخچال قرار دهید و هر چند وقت یکبار آن را عوض کنید.

- برای تمیز کردن ظروف چینی قیمتی و نفیس آنها را مدت کوتاهی در آب سرد، مقداری آب‌لیمو قرار دهید و بعد بشویید.

- سبد حصیری یا پلاستیکی که محل قرار دادن ظروف شسته شده در آشپرخانه است خیلی زود چرک و کثیف می‌شود برای از بین بر دن جرم‌ها، بهترین راه‌حل استفاده از محلول آب و جوش‌شیرین به وسیله مسواک است.

 

.:: خانه تكانی، ‌نه سلامت تكانی ! ::.

صحت و سلامتی، چه جسمی و چه روحی، لذت‌بخش‌ترین نعمت خداوندی است بر بندگانش؛ که اگر نبود، مفهوم "لذت از زندگی" رنگ می‌باخت و شیرین‌ترین عسل‌ها در کام آدمی تلخ می‌شد. از این جهت، حفظ سلامتی و نشاط از اولویت‌های اساسی زندگی است که سایر فعالیت‌ها را محدود کرده و تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. توصیه‌های زیر برای شما که کارهای مختلف منزل را انجام می‌دهید و با هزار جور مواد شوینده شیمیایی سر و کار دارید قطعا می‌تواند مفید باشد.

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

تاثیر خانه تکانی بر سلامت روان
نظافت و نظم دادن به وسایل خانه، ایجاد تنوع در دکوراسیون، تاثیر مثبتی بر روحیه افراد دارد و زندگی را از یکنواختی خارج می‌کند. حتی تنوع و تمیزی محیط اطراف خانه هم در پیشگیری از خمودگی و افسردگی بسیار تاثیرگذار است. امروزه ثابت شده افرادی که روزانه 20 دقیقه به نظافت خانه می‌پردازند کمتر از سایرین در معرض افسردگی قرار دارند. البته خانه تکانی "وسواسی" می‌تواند دردسرهای زیادی را ایجاد کند. اگر هنگام تمیز کردن خانه و شستشو وقت زیادی صرف می‌کنید و در آخر هم هنوز فکر می‌کنید که خوب تمیز نشده‌اند، باید بدانید که علایمی از وسواس در وجود شما نهفته است و باید به فکر درمان باشید. مهم‌ترین توصیه به خانم‌هایی که دچار این حس هستند، این است که هر چه سریعتر به یک روانشناس مراجعه کنند و بدانند که با شستشوی بیشتر و کارهای نظافتی طاقت‌فرسا هنگام خانه تکانی چیزی جز خستگی و کمردرد را تجربه نخواهند کرد. از این جهت به وسواسی‌ها توصیه می‌کنیم حتی‌المقدور از خانه تکانی اجتناب کرده و این کار را به سایر اعضای خانواده تفویض کنند.

فشار کار را تقسیم کنید

هدف از خانه تکانی جز آسایش و سلامتی نیست؛ اما اگر همین امر، باعث به خطر افتادن سلامتی شود باید تجدید نظر اساسی در روش آن، صورت گیرد. عدم مدیریت صحیح فرآیند خانه تکانی فشار زیادی را به خانم‌ها تحمیل می‌کند که با تقسیم کارها در بلند مدت و همکاری موثر بین اعضای خانواده این فشار بین افراد مختلف و در بازه زمانی طولانی‌تر تقسیم شده و کار را ساده‌تر می‌کند. مثلا می‌توانید یک روز را به نظافت دیوارها و پنجره‌ها، روزهای بعد را به شستن پرده‌ها و به این ترتیب روزهای بعد را به یک نوع کار اختصاص دهید. مهم این است که زمان به خوبی مدیریت شده و تقسیم کار صورت گیرد تا فشار از دوش یک نفر در خانه برداشته شود.

آسیب‌های خانه تکانی و راه‌های پیشگیری:


1. درد مفاصل، آسیب ستون فقرات، گردن و کمر درد
از ظرف شستن شروع می‌کنیم؛ توصیه می‌کنیم برای شست و شوی طولانی مدت ظروف طوری بنشینید تا كمرتان با لگن شما زاویه 90 درجه داشته باشد و حتما مفصل زانو كمی بالاتر از ران باشد .اگر قرار است ایستاده به شست‌وشو یا نظافت ظروف بپردازید و مدت طولانی جلوی ظرفشویی باشید، حتما باید از زیرپایی استفاده كنید و هر از چند گاهی پای راست یا چپ خود را روی آن قرار دهید تا انحنای ستون فقرات شما تغییر كند و یك نقطه از آن تحت نیروی دائمی قرار نگیرد. نباید در حالت خم به جلو یا حالت قوز كرده بایستید. بعد از 15 دقیقه ساکن ظرف شستن، دست از کار بکشید، کمی راه بروید. این امر از بروز کمردردهای مزمن و آسیب‌های ستون فقرات جلوگیری می‌کند.

برای بلند کردن اجسام سنگین ابتدا نشسته، کمر را راست کرده و جسم را به آرامی بالا بیاورید. با بلند كردن نادرست یك جسم، 10 برابر وزن آن به ستوان فقرات، به ویژه در ناحیه كمر فشار وارد می‌شود. افراد مختلف باید با توجه به توانایی جسمی خود عمل کنند. جا‌به‌جایی بیش از حد توان آنها می‌تواند باعث بروز فتق دیسک و آسیب عصبی-نخاعی در ناحیه مهره‌های کمری شود.

در هنگام آویزان كردن پرده‌ها، فشار زیادی به مهره‌های گردن و عضلات زنان وارد می‌شود. این عمل باعث می‌شود فرد از ناحیه مهره‌های گردن احساس درد كرده و ممكن است این عارضه در آینده به صورت فتق دیسک در مهره‌های گردنی فرد بروز پیدا می‌کند. توصیه می‌شود بعد از آویزان کردن قسمتی از پرده، کمی استراحت کرده، گردن خود را ماساژ داده و سپس به این کار ادامه دهید.

2. آسیب‌های پوستی

استفاده از دستکش هنگام کار با مواد شوینده، بهترین شیوه برای حفاظت از پوست و ناخن‌هاست؛ سعی کنید تا آنجا که ممکن است از تماس مستقیم دست‌ها با انواع مواد شوینده و پاک‌کننده خودداری کنید. اگر پوست حساسی دارید بهتر است ابتدا یک دستکش نخی و سپس روی آن یک دستکش لاستیکی دست کنید؛ زیرا گاهی اوقات پوست به لاستیک دستکش حساسیت نشان می‌دهد، البته چنانچه از دستکش‌های آشپزخانه استفاده می‌کنید، بهتر است آنها را هر چند وقت یکبار تعویض کرده یا از دستکش های لاتکس که معمولا یکبار مصرف هستند، بهره ببرید؛ البته دقت داشته باشید که دستکش‌ها نباید پاره بوده یا منفذی داشته باشد. همچنین دستورالعمل استفاده از مواد شوینده را نیز بخوانید و طبق آن عمل کنید. عدم رعایت موارد ایمنی در زمان استفاده از مواد ضدعفونی کننده و سفیدکننده می‌تواند آسیب‌های پوستی شدیدی را به همراه داشته باشد. این مواد منجر به خشکی شدید پوست شده و در درازمدت باعث اگزما شود. خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و سوزش پوست از جمله علائمی است که نیاز به توجه و رسیدگی دارند. شکنندگی و خرد شدن ناخن‌ها و جدا شدن ناخن از قسمت زیرین نیز از جمله مشکلاتی است که می‌تواند در ناخن‌ها خودش را نشان دهد.

3. آسیب‌های دستگاه تنفسی

هر کدام از شوینده‌ها PH و مواد شیمیایی مخصوص خودش را دارد و با کمک آنزیم‌هایش چربی‌ها و آلودگی‌ها را در خود حل می‌کند. مخلوط کردن این شوینده‌ها با هم می‌تواند باعث واکنش‌های شیمیایی خطرناک شده و به سیستم تنفسی آسیب برساند. مثلا مخلوط کردن هر چند جزئی وایتکس و جوهر لیمو گاز بسیار خطرناکی را تولید می‌کند که در محیط بسته خیلی زود می‌تواند باعث خفگی و مرگ شود. از این جهت توصیه می‌شود هنگام کار با مواد شوینده و ضدعفونی کننده پنجره را باز بگذارید و به هیچ عنوان در محیط بسته از آنها استفاده نکنید.

استفاده از مقادیر زیاد مواد شوینده نظیر وایتكس و جوهرنمك در مكان‌های فاقد تهویه مناسب هوا، می‌تواند به مخاط دستگاه تنفسی فوقانی (حلق و بینی) و دستگاه تنفسی تحتانی (ریه‌ها) آسیب جدی وارد كند. مصرف این مواد در افراد به ویژه افراد دچار تحریك‌پذیری راه‌های هوایی و مبتلایان به آسم و آلرژی بسیار خطرناك است. اولین و بهترین اقدام پس از بروز اختلال، قرار گرفتن در معرض جریان هواست؛ چرا که استنشاق هوای تازه، تنفس را تسهیل می‌کند و باعث ایجاد آرامش می‌شود. خوردن شیر نیز در این موارد توصیه می‌شود، زیرا مواد شوینده‌ای نظیر وایتکس، علاوه بر آسیب‌ رساندن به ریه و حنجره، مسمومیت‌های داخلی را هم باعث می‌شود. به هنگام استفاده‌ ‌از شوینده‌های شیمیایی، استفاده از ماسک هم می‌تواند موثر باشد. اما وجود هواکش و بازکردن‌ ‌پنجره‌ها در این زمینه، می‌تواند تا حد زیادی از بروز آسیب‌های تفسی و آلرژی‌ها جلوگیری‌ ‌کند‌.

 

.:: رعایت چند نکته در مورد انجماد مواد غذایی ::.

www.manoto.766.ir|فان کلوب منو تو |www.manoto1.abco.loxblog.com

1. انجماد بهترین نحوه نگهداری مواد غذایی بوده و موجب متوقف شدن فعالیت میکروبی میشود.

2.
با استفاده از یخچال های خانگی مواد غذایی منجمد را حداکثر تا سه ماه می توان نگهداری کرد.

3.
بعضی از غذاهای منجمد را میتوان به طور منجمد طبخ داد. این عمل موجب تسریع و صرفه جویی در وقت و حفظ رنگ و طمع مواد غذایی میشود.

4.
سبزیها را قبل از انجماد توسط بخار و یا با مقدار کمی آب بپزید سپس آن را سرد کرده بسته بندی و منجمد کنید این عمل فعالیت دیاستازها را متوقف میسازد.

5.
مواد پروتئینی چربی هیدارتهای کربن ویتامین bوc مواد غذایی را در ۱۸- درجه سانتیگراد میتوان حفظ کرد.

6.
درجه حرارت نگهداری مواد یخ زده نباید کمتر از ۱۵- درجه سانتیگراد باشد.

7.
کیسه حاوی مواد غذایی قبل از انجماد باید خالی از هوا بوده و پاره نباشد.

8.
هنگام استفاده از محصول منجمد شده باید آن را از فریزر به یخچال انتقال داد تا یخ آن باز شود. این عمل موجب نگهداری رنگ طعم و صرفه جویی در وقت است.

9.
خرید محصول منجمد باید در مرحله آخر خرید انجام گیرد و به محض ورود به منزل در یخچال نگه داری شود.

10.
طبخ سبزی های منجمد در مدت زمان کوتاه تری انجام گیرد زیرا قبل از انجماد سبزی ها طبخ شده اند.

11.
مواد غذایی را در کیسه های نایلونی ظروف پلاستیکی وآلومینیومی سر بسته فریز کنید.

12.
هیچگاه قطعات ماهی فریز شده را در آب باز نکنید زیرا جذب آب موجب میشود که طعم آن تغییر کند اما انجام این کار در مورد ماهی درسته اشکالی ندارد.

13.
مدت زمان نگهداری مواد غذایی گوشتی به صورت انجماد ۲ الی ۳ ماه و شیرینی ها میوه ها و اغلب سبزیها ۶ ماه الی یک سال است.

14.
موادی که نباید هیچگاه منجمد کرد عبارتند از خامه شیر ژله سس مایونز کاهو موز تربچه خربزه طالبی و تخم مرغ سفت.

15.
بعضی از سبزی ها را که به صورت خام مصرف میشود را نباید منجمد کرد.

16.
سبزیها را قبل از انجماد تمیز شسته پاک کنید سپس با بخار پخته و فریز کنید.

17.
کندی در انجماد موجب فاسد شدن سبزی میشود.

18.
گوشت پرندگان فریز شده را با آب جاری و یا قرار دادن در یخچال باز کنید.

19.
مواد نشاسته ای حساسیت کمتری به سرعت انجماد دارند.

20.
گوشت سفید مثل مرغ و ماهی در اثر انجماد نسبت به گوشت قرمز آسیب پذیرتر است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: خانه و خانواده , بانوی ایرانی , ,
:: برچسب‌ها: مجله خانه داری ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: